Bemötande på bibliotek

Häromdagen hittade jag till den här rapporten om bemötande på bibliotek vilken är precis vad jag går och funderar på för tillfället. När jag sitter i disken på jobbet är jag oftast den första – och oftast den enda – som låntagarna möter. Det lägger ett enormt ansvar på mig och mitt bemötande.

Mycket är naturligtvis självklart – att bemöta andra som man själv vill bli bemött gäller ju även när man är låntagare, kund i en affär, i telefon, på fritiden och överallt i samhället. Men i disken representerar jag mer än bara mig själv. Jag representerar även biblioteket och deras framtoning. Jag vet folk som blivit väldigt stötta över en bibliotekaries bemötande och det har i vissa fall lett till att de slutat besöka biblioteket. Att ha bidragit till att låntagare blivit icke-låntagare vill jag verkligen inte bidra till! Därför tänker jag både en och två gånger när jag sitter där och jag blir besviken på mig själv när jag hör att jag låter irriterad. Det är verkligen inte låntagarnas fel att gränssnittet för utlåningsmaskinen är helt uppåt väggarna så de inte förstår det.

Därför ska jag ikväll läsa den här rapporten. Jag återkommer med nytt inlägg när så är gjort.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial